Den 19. juni udkommer Who Killed Bambis dobbeltalbum med den meget passende titel Monument
For det står som et sådant over strygerensemblets 15 års samarbejder med et bredt udsnit af dansk musiks store stemmer.
Fra Tina Dickow og Steffen Brandt til Hjalte Ross og Lucky Lo, har det jyske strygerensemble ladet strengene fortolke alt fra eksperimenterende rock til jazz.
I dag løfter de sløret for alle 24 stemmer på albummet, som enten har genindspillet en af deres egne sange kun tilsat strygere, eller skrevet en helt ny sang til samarbejdet, som fx Astrid Engberg og Luna Ersahin (AySay) har gjort.
WHO KILLED BAMBI - MONUMENT
24 stemmer. Ét strygerensemble
Et monument over 15 års musikalske samarbejder. På deres femte album - dobbeltalbummet MONUMENT - samler strygerensemblet Who Killed Bambi 24 markante kunstnere fra den danske musikscene i et værk, hvor stemme og strygere er de eneste bærende elementer. Resultatet er et album, hvor kunstnere på tværs af genrer mødes i et fælles musikalsk rum.
Albummet undersøger stemmen som instrument, strygernes klanglige muligheder og Who Killed Bambis rolle som bindeled mellem genrer og kunstneriske miljøer.
Med MONUMENT har ensemblet ønsket at skabe en udgivelse, der både samler en række centrale samarbejder og markerer mere end 15 års arbejde med at bygge bro mellem kunstnere på den danske og nordiske musikscene.
Et kollektivt værk
Albummet fungerer også som et tilbageblik på ensemblets rejse gennem musiklivet.
Blandt de medvirkende er både nye samarbejder og kunstnere, Who Killed Bambi har arbejdet med siden deres tidlige år - blandt andet Mattias Kolstrup fra bandet dúné, som var et af ensemblets første samarbejder tilbage i 2010.
På den måde peger MONUMENT både bagud mod de relationer, der har formet ensemblet, og frem mod nye samarbejder.
Albummet er skabt i mødet mellem forskellige kunstnere og musikalske identiteter og undersøger, hvordan et strygerensemble kan understøtte, udfordre og udvide en sangers udtryk.
Resultatet er et album, der bevæger sig mellem intime sange og storladne arrangementer.
Et fysisk værk
MONUMENT udkommer som eksklusiv dobbeltvinyl og markerer ensemblets mangeårige arbejde med samarbejde som kunstnerisk metode.
Releasekoncert i Musikhuset Aarhus 18. juni 2026
Udgivelsen markeres med en releasekoncert i Store Sal i Musikhuset Aarhus, hvor Who Killed Bambi samler udvalgte solister fra albummet, samt lyskunstnergruppen Vertigo.
Koncerten bliver en udvidelse af albummets format, hvor materialet foldes ud i større skala - fra det helt intime til det monumentale.
Med til koncerten er: Peter Sommer, Steffen Brandt, Kira Skov, eee gee, Selina Gin, Mattias Kolstrup samt lyskunstnergruppen Vertigo.
Om Who Killed Bambi
Who Killed Bambi har siden 2009 arbejdet som sessionmusikere og udviklet strygerarrangementer og koncertformater for kunstnere fra store dele af den danske og nordiske musikscene.
Ensemblet har gennem årene samarbejdet med mere end 150 kunstnere og medvirket på over 60 album- og singleudgivelser.
Med MONUMENT samler de for første gang dette arbejde i én samlet udgivelse og markerer samtidig deres femte album.
Album: MONUMENT
Kunstner: Who Killed Bambi
Format: Dobbelt LP + digital
Release: 19. juni 2026
Releasekoncert:
Store Sal, Musikhuset Aarhus
18. juni 2026
Trackliste:
SIDE 1
1. Steffen Brandt & Anne Hjort: Monas Solarium
2. Hymns From Nineveh: De Levende
3. Katinka: Kogeplade
4. Dorthe Gerlach: Montebello
5. Signe Svendsen: Frosten Slipper
6. Luna Ersahin: Bror
SIDE 2
1. eee gee: Ballad of a Hitwoman
2. Tina Dickow: Bitte Små Ryk
3. JJ Paulo: Lioness
4. Selina Gin: I Managed To Believe & Oh My Heart
5. Kellermensch: Another Drink
6. Jacob Bellens: Flowers For Breakfast
SIDE 3
1. Astrid Engberg: Lillies
2. Lucky Lo: Ever!
3. Fallulah: Give Us A Little Love
4. Jenny Wilson: The Rainbows Bows For Me
5. Kira Skov: Den Morgen
6. Baloosh: Hvad Hvis
SIDE 4
1. Peter Sommer: Elskede At Drømme
2. Mattias Kolstrup: 80 Years
3. Hjalte Ross: Hope
4. Lydmor: Where Are You?
5. Brimheim: Dancing In The Rubble
6. Mads Langer: Drømmeland